Friday, February 10, 2012

Apabila kekuatan hati itu diuji...



Salam bersua sekalian pembaca...

Agak lama jari jemari ini tidak menari di papan kekunci lappy aku. agak dalam kesibukan sejak kebelakangan ini. maaf..ini baru ada free.. Entah kenapa harinie hati aku meronta-ronta untuk berkarya di sini. mungkin kerana terlalu banyak yang dipendam di dasar hati sehingga terasa ingin memuntahkan segalanya... Yaa, itulah yang akan aku lakukan. mungkin ini yang terbaik untuk meringankan gelodak perasaan.

Mungkin kali ini yang akan aku ingin kongsikan agak berbeda dari yang sebelumnya. Bermain dengan untaian kata, bermadah bicara..inilah yang berlaku bila hati dibelenggu 'kelam'. 

Sebelum bicara dilanjutkan..teringin rasanya aku menuturkan,

"Bersabar teman-temanku. Tabahlah bila awan mendung itu berarak memayungi hati. Ucapkanlah, BERSABARLAH WAHAI HATI. Berkatalah TABAHKANLAH DIRI."

Saat hati gundah gulana begini..terlalu banyak yang ingin diluahkan, terlalu banyak yang ingin dibicarakan. dan sedar tak sedar dah terlalu banyak aku membebel. perasan takk? huuu sungguh membosankan. 

oke oke sambung balik. kejap! nak ambil mood...



.........................................................................


.....................................................................


...............................


.............................


................



OKAY DAH!

Buku Don't Be Sad acapkali aku buka..aku baca ayat demi ayat, menghayati dan menyelami yang ingin disampaikan. Syukur...terubat juga hati yang parah. Benarlah kiranya aku katakan membaca itu terapi diri. Kadangkala kita baru sedar yang silap, yang pincang, yang baik, yang buruk tentang diri kita dan yang berlaku di sekeliling kita. Semakin aku baca dan baca, semakin banyak yang aku dapat lihat tentang diri sendiri. Cerminan diri itu bermula dari hati. Hati itu adalah akar diri kita. Dan bila aku menuturkan bait-bait kata ini, tetiba hati menjadi sebak.

*tarik nafas seketika*

..tersentuh dengan keikhlasan teman-teman sekalian. Terasa aku begitu menyayangi mereka. Ya Tuhan..terima kasih kerana menjadikan mereka sahabat dan keluargaku, dan meletakkan  kami di bawah payung ukhuwah fillah ini. merekalah family apabila berjauhan dengan hometown masing-masing. molek aku ungkapkan, Dialah Abang, Dialah Kakak, Dialah Adik... *sebak* :'(

Tika hati disentuh juntaian ujian demi ujian yang hadir. mencucuk dan menghiris tanpa henti umpama duri tajam yang menembusi tebalnya hati insan, menghiris luka umpama helaian tumbuhan lalang yang bunganya cantik dipandang, sakit bila tersentuh daunnya.. lalu terlintaslah barisan ayat ini~

"Kegembiraan itu akan hadir tatkala semua harapan telah putus"
Aku percaya dan berpegang pada kata-kata ini. Ada benarnya dan inilah hakikat kehidupan. Segala yang datang dan pergi dalam hidup kita adalah daripada Sang Pencipta. Dia yang menjadikan kehidupan ini. 

"BERSABARLAH"
Ringkasnya perkataan itu tetapi kuatkah kita melaksanakannya? Mudahnya menuturkan perkataan itu tetapi tidak mudah untuk kita lakukan sebenarnya. betul tak? Percaya atau tidak bahawa, tidak ada yang lebih sulit dilakukan dibandingkan SABAR. Aku percaya! 

Tertanya pada diri, Adakah rahsia di sebalik 'kelam' itu terjawab? Masing-masing mungkin pernah bertanya kepada diri sendiri bukan? Aku pun..dan saat ini juga aku masih tertanya apakah hari esok menjanjikan sesuatu yang lebih baik daripada hari ini? Apakah hari esok sinar yang kami harapkan itu akan ada? Apakah harapan ini akan terus berlalu rentetan gagal berkali-kali? Banyaknya persoalan demi persoalan menerpa minda dan dalam senyap membekukan hati, melunturkan sedikit demi sedikit semangat yang menebal pada permulaan perjalanan kami.. sekali lagi, BERSABARLAH......

Akuilah, apabila fikiran mula berselirat, hati pula menjadi bahana kegelisahan, dan mulalah kita tidak akan dapat rasional. benarkah begitu? Sekalian yang membaca, jawapannya BENAR. Bila kita dibelenggu kebuntuan segala apa yang terbentang di depan mata adalah jalan mati bagi kita. betul tak? Even penyelesaiannya ada depan kita, kita akan menolaknya jauh jauh. kenapa begitu? kerana kita tertekan dan menyebabkan kita tak dapat melihat yang BENAR itu betul-betul benar. maaf kalau kata-kata itu merumitkan. selamilah maknanya..

Solusinya? Tenangkanlah diri..ambillah beberapa ketika untuk meleraikan yang berselirat, menenangkan yang gelisah, mendakap hati yang ketakutan..sekali lagi, BERSABARLAH dan tersenyum ^_^
Percayalah, pasti ada jalan keluarnya..
"Setelah Kesulitan Pasti Ada Kemudahan"

Ada bait sebuah puisi yang amat berkenan dengan hati aku.
Barangkali jiwa yang tadinya 
dicengkam rasa takut akan ancaman
kini beroleh jalan keluar
bagaikan lepas dari tali yang mengikatnya.
Ketika ada yang mengatakan 'jalan keluar', ada rasa kemalapan pada kegelisahan ini ku rasakan. Tariklah nafas lega teman-temanku...tiada masalah yang tidak dapat diselesaikan. cuma hadirnya cepat atau lambat. kerana apa? Jawapan aku, inilah dugaan, inilah ujian buat kita. Sang Pencipta ingin menguji seteguh mana kesabaran kita, seutuh mana niat kita, sekental mana semangat kita..senyumlah...senyum itu pengubat hati yang gundah, hati yang gelisah. Percayalah padaNya.. ^_^

Jangan pernah berhenti berharap pada HARAPAN. Jangan pernah patah pada SEMANGAT. Jangan pula pernah menyerah pada UJIAN. Kita diuji kerana disayangi..(^_^)



-salam ukhuwah-

No comments: