Friday, May 25, 2012

Saya original taww..


Hellooo it's me again! hahaha. Oke, early morning i woke up. wahh, feel free. and tetiba plop saya bole jadi hilang ingatan sekejap .. ehh? laaaa ada 1 lagik paper laa. mak haiihh .. kahkahkah. hamekawww! terosss ingat yang I have to doing my ulangkaji once again! huwaaaa T___T tak suka! tettt~~ haaa, baru tau sometimes perasaan malas tuu datang. miahahah. orite enough said.

Oke, tajuk entry memang puaka giloss en. ilek ilek .. nak citer laa ni. meh sini ran nak rungkaikan kekusutan rambut, eh? kekusutan kepala korang tuu. hahah. silap!

Telling Ya what. lama sebenarnya nak hapdet tentang ni. tapi selalu jer lupa T__T hadoiii. macam-macam. 

Tahun lepas, bila ran buat pertama kalinya menjejakkan kaki ke Kolej ran tuu, ada laa sorang student kolej tuu tanya and cakap macam nii ..

"err, kitak Melayu kaa?"

So saya ponn, "huhhh? muke saya ada macam orang Melayu kaa?hahah. bukan laa, saya Iban. Kenapa?"

haaa, amekaw. panjang jawapan and soalan ran. 1 set i bagi you! hahah.

"sikda tanyak jak. kitak kedak orang Melayu"

Yobihhh .. sayangg, saya orang Iban. I'm pure Iban. hewhew. 

Ada lagik! nii semasa hencik yang hantar TV ke rumah we all datang rumah. dia tolong pasangkan TV. Before tuu saya dgn dia bercakap dalam bahasa Iban *sms kat kedai*. and then bila sampai rumah, tetiba dia bercakap dengan saya dalam bahasa Melayu plop! sedangkan dengan kengkawan yang lain dia cakap Iban. ehh? i pelik of course! so, I gatai nak tanya.

"kenapa cakap bahasa Melayu dengan saya? tadi cakap bahasa Iban, nii cakap bahasa Melayu plak. kan saya Iban .. " kahkahkah. i talk dlm nada bergurau laa kan.

Then dia kata, "ehh tak. muka awak macam orang Melayu." laaa, lagik sekali !! muahahah.

*we all gelakss together-gether. lawak seyhh!*

Ada satu hari tuu, saya dengan classmate tengah duduk makan-makan kat Bistro cafe. lunch. sambil duduk2 tuu we all story story laa this and that. pelayan situ menggatai jeh tanya saya :p.

"Kamu orang Sabah ka??"

I yang tengah rancak bercerita tuu pun terhenti dengan muka blurr habess! blurr laa, dia tetiba datang and mencelah perbualan we all. kahkah. kawan i look at me, i pon look balik kat dia. wakakakah. aper daa ....

"siklah, kamek orang Swak.. kenak?"
"cara kamu bertutur macam orang sabah"

hoh? orang Sabah pulakk. adeihh macam-macam ...

haa, yang nii semasa kat sekolah dulu. Masa tuu saya tengah practice deklamasikan sajak untuk pertandingan wakil sekolah. cikgu saya tuu dari semenanjung. dia datang untuk tengok saya jer..haha, observe jeh.

"Ran, kamu bangsa ape? Melayu?"

eishh, dah berpuluh ratus tahun saya belajar kat sekolah saya inilah kali pertama cikgu tanya soklan macam tuu. takkan dia tak tahu saya nii Iban kott..musykil musykil. miahahah! >_<'

Ran jawab, "err .. saya Iban. kenapa?" at the same time saya tengok ke arah jurulatih saya. serba salah! T_T

"Bahasa Melayu kamu bagus. Kamu bunyikan perkataan Bahasa Melayu tuu perfect! memang baku. Macam pure Melayu"

saya macam ... *speechless!* sengih jer laa.


saya pure Iban. no mix mix. heheh. tapi saya banyak kawan Melayu. sebab tuu mungkin aura tuu masuk cket kot. hahah. adeihh. 


Thank you for reading  this entry !

No comments: